نكات طراحي سايت فروشگاه اينترنتي

طراحي سايت، سئو، طراحي فروشگاه اينترنتي

نكات طراحي سايت فروشگاه اينترنتي

فروشگاه اينترنتي به وب سايتي گفته مي شود كه تعدادي كالا يا خدمات از هر نوعي در سايت عرضه مي شود  و با استفاده از يك اتوماسيون نرم افزاري امكان خريد محصولات فراهم مي شود.

در اين نوع فروشگاه كه بعد از به وجود آمدن اينترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده ليست و مشخصات كالاهاي خود را در سايت قرار مي‌دهد و خريدار پس از مراجعه به اين سايت و مطالعهٔ مشخصات و ويژگي‌هاي كالا، نسبت به ثبت سفارش و خريد از فروشگاه اقدام مي‌كند. اين سفارش‌ها پس از بررسي و تأييد نهايي توسط مسئولان سايت با توجه به نوع كالا و حجم و وزن آن توسط پيك موتوري، پست و يا باربري به آدرس سفارش‌دهنده ارسال مي‌شود و وجه كالا به روش‌هاي مختلف قابل پرداخت مي‌باشد.

اغلب پرداخت در اين فروشگاه‌هاي اينترنتي به وسيله ابزارهاي پرداخت الكترونيك قابل انجام است. كارت‌هاي پرداخت الكترونيك، چه بصورت مجازي (فقط قابل استفاده در فضاي اينترنت) و چه به صورت فيزيكي اغلب قابل استفاده در چنين محيط‌هايي هستند. البته فروشگاه‌هاي اينترنتي محلي معمولاً قابليت تحويل پول در هنگام دريافت كالا را نيز دارند، ولي در خريدهاي اينترنتي جهاني معمولاً چنين امكاني فراهم نيست.

فروشگاه‌هاي موفق اينترنتي معمولاً ابتدا بايد اعتماد مشتري را جلب نمايند تا به موفقيت دست بايند. بهترين قيمت همراه با كيفيت عرضه، بايد واقعي باشد. زيرا مشتريان در فضاي مجازي به راحتي هر فروشگاهي را با ديگران مقايسه مي‌كنند و تا به آن اطمينان نكنند دست به خريد نمي‌زنند.

سبد خريد

سبد خريد يا به انگليسي Cart يك ويژگي نرم افزاري است كه تقريبا در تمام فروشگاه هاي اينترنتي دنيا وجود دارد. عملكرد سبد خريد در فروشگاه هاي اينترنتي دقيقا شبيه سبد خريد فروشگاه هاي واقعي مي باشد.

يعني شما مي توانيد هر محصولي را كه مي خواهيد به سبد خريد خود اضافه كنيد و هر موقع همه گزينه هاي مورد نظرتان را انتخاب كرديد ، همه محصولات رو به صورت يكجا سفارش بدهيد. 

كار كردن با سبد خريد بسيار ساده است ؛ معمولا در ليست محصولات و در صفحه اطلاعات محصول يه دكمه وجود دارد با عنوان « افزودن به سبد خريد » يا به انگليسي « Add to cart » كه وقتي روي اين دكمه كليك مي كنيد ، محصول مورد نظر به صورت خودكار به سبد خريد شما اضافه مي شود.

فروشگاه هاي اينترنتي به لحاظ نوع محصولات به دو دسته كلي تقسيم مي شوند:

1) فروشگاه هاي كالا فيزيكي

يعني فروشگاهي كه محصولات فيزيكي يا قابل لمس مي فروشد ؛ مانند گوشي موبايل، مودم، لباس، مواد غذايي، مواد شوينده و ... . اين نوع فروشگاه ها به اين صورت كار مي كنند كه سفارش كاربر رو در سايت ثبت مي كنند و بعد كارمند هاي فروش فروشگاه اينترنتي، محصول مورد نظر رو براي كاربر ارسال مي كنند.

2) فروشگاه هاي كالاي ديجيتال

اين نوع فروشگاه ها فقط كالاي ديجيتال ( محصولات مجازي يا محصولات دانلودي ) فروش دارند. محصولاتي كه كاربر بتواند دانلود كند. مانند عكس، ويديو، نرم افزار، فايل PDF و يا هر نوع فايل ديگر.

فروشگاه هاي ديجيتال به اين صورت كار مي كنند كه شما محصول يا محصولات مورد نظر خود را به سبد خريد اضافه مي كنيد و بعد از پرداخت اينترنتي مجددا به فروشگاه برگشته و كالايي را كه خريد كرديد، دانلود مي كنيد.

يك فروشگاه اينترنتي از نظر سرمايه گذاري و مديريت، هيچ فرقي با يك فروشگاه فيزيكي ندارد. همان طور كه شما براي راه اندازي يك مغازه در يك مركز خريد بايد هزينه صرف كنيد اگر براي طراحي سايت خود هزينه ي كافي انجام ندهيد، هيچ سودي عايد شما نخواهد شد.

نكاتي كه بايد براي داشتن يك فروشگاه اينترنتي درنظر بگيريد:

♦ امنيت فروشگاه اينترنتي بسيار حائز اهميت است.

همان طور كه افراد به فكر امنيت مغازه ي خود هستند، بايد خيلي بيشتر امنيت فروشگاه اينترنتي را در نظر بگيرند؛ زيرا سارقان اينترنتي خيلي ماهرتر از سارقان فيزيكي عمل مي كنند.

♦ فروشگاه اينترنتي هم نياز به تبليغات كارآمد دارد .

همان گونه كه افراد براي رونق مشاغل خود از تبليغات استفاده مي نمايند؛ يك فروشگاه اينترنتي هم براي اينكه مطرح شود بايد در وهله اول فروشگاه خود را در بين مردم مطرح كند و لازمه ي اين كار انجام تبليغات گسترده است .
با وجود اين كه اينترنت يك رسانه جديد محسوب مي شود؛ ولي قوانين اصلي كسب و كار به قوت خود باقي و در اين رسانه نيز كاربرد دارد .

برگرفته از سايت پونه مديا




تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد