۵ دليل براي آنكه از ديجي كالا خريد نكنيد!

طراحي سايت، سئو، طراحي فروشگاه اينترنتي

۵ دليل براي آنكه از ديجي كالا خريد نكنيد!

ديجي كالا به عنوان بزرگ‌ترين فروشگاه اينترنتي آنلاين كشور در بخش خرده فروشي، تبديل به يك برند معتبر و قابل اعتماد توسط مشتريان خودش گرديده و از سال ۱۳۸۵ تا به امروز، رشد قابل توجهي را به‌دست آورده است، به نحوي كه در حال حاضر پس از وب‌سايت اشتراك ويدئوي آپارات، پربازديدترين سايت كشور است و روزانه ميزباني صدها هزار بازديد كننده را بر عهده دارد.

كم‌تر كسي را مي‌توان يافت كه خريد اينترنتي انجام داده اما اسم اين فروشگاه را نشنيده باشد. ديجي كالا به عنوان يك برند تراز اول فروشگاهي، به طور قطع جايگاهي دارد كه به اين راحتي‌ها هيچ ماركت آنلاين ديگري نمي‌تواند آن را تهديد كند.

اما از آنجايي كه پربازديد و پرفروش بودن، هميشه نشان از بهترين و كامل‌ترين بودن ندارد، در اينجا مي‌خواهيم به شما ۵ دليل بگوييم تا بدانيد ديجي كالا اگر خوب است اما ضعف‌هايي نيز دارد كه سبب مي‌شود تا ساير فروشگاه‌ها در رقابت با آن همچنان شانس خوبي براي فروش و كسب مشتري داشته باشند.

۱- قيمت‌ها هميشه رقابتي نيست

بارها برايم پيش آمده كه قصد خريد محصولي از ديجي كالا را داشتم اما با يك سرچ ساده، به بهاي پايين‌تر آن محصول در فروشگاه اينترنتي ديگري برخورد كرده‌ام. محصولي با همان مشخصات و حتي ضمانت نامه كه به من ثابت مي‌كرد ديجي كالا اگر بيشترين موجودي را هم داشته باشد، اما لزوما بهترين قيمت را به شما نمي‌دهد.

اين اختلاف قيمت شايد در خريد محصولات كم‌تر از ۱۰۰ هزار تومان براي بسياري قابل اغماض بوده و راحتي خريد و اطمينان بالا را فداي چند هزار تومان تفاوت بكنند اما اگر مبالغ خريد ميليوني شود و اختلاف قيمت چند ده و حتي چند صد هزار توماني، آن‌گاه كاربر به فكر فرو رفته و درمي‌يابد كه خريد از ديجي كالا در شرايطي كه بايستي براي يك محصول مشابه قيمت بيشتري بپردازد، اصلا منطقي نيست!

حتي در اين بين شنيده شده كه ديجي كالا خودش به برخي صاحبان محصول پيشنهاد مي‌دهد كه قيمت آن جنس را بالاتر ببرند! آيا اين پيشنهاد واقعا به نفع مشتري و در راستاي عرضه كالا با بهاي رقابتي است يا سو استفاده از اعتماد وي به فروشگاه و اعتبار برند؟

۲- ارسال طولاني و زمان بندي نامناسب

شايد بتوان اين گزينه را بزرگ‌ترين ضعف فروشگاه‌هاي آنلاين (به‌خصوص بزرگ‌ترها) در برابر بازار سنتي دانست؛ چرا كه در خريد از يك مغازه در سطح شهر، شما به محض پرداخت پول، كالاي خودتان را تحويل مي‌گيريد اما در خريد اينترنتي بدين صورت نيست. البته بسياري از فروشگاه‌هاي اينترنتي، به‌خصوص كوچك‌ترها كه بسياري تنها نقش يك بازارياب براي مغازه‌اي را بازي مي‌كنند، در عرض چند ساعت كالا را براي شما مي‌فرستند اما در ديجي كالا شرايط فرق مي‌كند.

اگر شما براي گرفتن كالاي خودتان عجله داشته باشيد، هيچ راهكاري براي دريافت سريع‌تر آن حتي با پرداخت هزينه بيشتر وجود ندارد. اين ديجي‌كالا است كه به شما زمان بندي را اعلام مي‌كند و به طور معمول اين تايم، ۴۸ ساعت بعد از خريدتان است كه اگر خوش شانس بوده و در تهران باشيد، توسط پيك‌هاي اين شركت به‌دست‌تان خواهد رسيد.

از آنجايي كه برخي از محصولات ديجي كالا در انبار اين شركت موجود نبوده و در واقع ديجي كالا نقش واسطه فروش را بازي مي‌كند، اين زمان تا ۴ و حتي ۵ روز هم مي‌تواند افزايش يابد كه قاعدتا براي يك خريد فوري و مورد نياز، يك ضعف بزرگ محسوب خواهد شد.

همچنين در هنگام خريد از ديجي كالا، تنها دو زمان در روز با بازه گسترده در جلوي ديدگان شما قرار مي‌گيرد. يكي از ۹ تا ۱۵ بعد از ظهر و ديگري از ۱۵ تا ۲۲ شب كه قاعدتا با توجه به فاصله ۶ و ۷ ساعتي، به هيچ عنوان يك زمان بندي مطلوب تلقي نشده و ممكن است مجبور شويد تا ساعات زيادي را براي آمدن محصول و بدون آنكه دقيقا بدانيد چه هنگامي مي‌رسد، در انتظار به سر ببريد.

جالب اينجاست كه حتي همين ساعات طولاني هم تضميني براي رسيدن كالاي‌تان نيست! چه بسا كه براي خود من پيش آمده كه پيك اين شركت قبل از ساعت ۹ صبح براي تحويل آمده بود و يا با بيش از يك ساعت تاخير و بعد از ساعت ۱۵! پس در اين بخش نه تنها نمي‌توان اميدي به بهبود داشت، بلكه بايستي فقط اميدوار بود همين ساعات را خودشان هم رعايت كنند!

۳- پيشنهادهاي ويژه‌اي كه گاهي ويژه نيستند!

يكي از پرطرفدارترين بخش‌هاي ديجي كالا، قسمت پيشنهادات ويژه است كه اين شركت با قرار دادن تخفيف‌هاي خاص بر روي كالاهاي متنوع، تلاش مي‌كند تا كاربر را به خاطر قيمت پايين‌تر، به خريد آن‌ها ترغيب كند. اما اگر يك نگاه دقيق به اين محصولات بيندازيم، متوجه مي‌شويم كالاهايي مثل موبايل و لپ‌تاپ كه قيمت مشخص با حاشيه سود پاييني دارند، هميشه كم‌ترين مقدار تخفيف شامل‌شان شده و اجناسي چون عطر، كفش، ابزار ساختماني و… تخفيف‌هاي بيشتري دارند. محصولاتي كه با يك سرچ ساده در قيمت اوليه آن‌ها (پيش از تخفيف) متوجه مي‌شويم بهايي بعضا بالاتر از عرف داشته و به نوعي بخش زيادي از تخفيف، رسيدن مبلغ كالا به همان بهاي واقعي‌اش بوده است!

به خاطر دارم يك بار كالايي در بخش شگفت انگير در حدود ۱ ميليون تومان تخفيف خورده بود، با مدير ماركتينگ آن شركت (صاحب كالا) صحبت كردم كه چرا چنين تخفيف عجيبي بر روي محصول شما درج شده و آيا واقعا شما تا اين حد بر روي كالاي خودتان سود مي‌كنيد؟ وي جواب داد كه ديجي كالا خودش قيمت اين محصول را افزايش مي‌دهد و سپس با درج چنين تخفيفي، اين شكلي جلوه مي‌دهد كه بهاي آن را نصف كرده در صورتي‌كه قيمت اصلي كالا، نزديك به همين قيمت تخفيف خورده و به اصطلاح شگفت انگيز است!

۴- محتواهاي غير قابل اعتماد

اگر شما بر فرض بخواهيد محصولي مانند گوشي آي‌فون بخريد، در فضاي مجازي با ده‌ها مدل مختلف از بررسي‌ها روبه‌رو مي‌شويد كه شما را قادر مي‌سازد تا قبل از انتخاب اين كالا، با مزايا و معايبش آشنا باشيد.

اما اگر قصد خريد محصولي چون بالش طبي يا كود گياهي را بگيريد، ديگر بدين راحتي نمي‌توان نقدي بر اين محصول در بازار يافت و چاره‌اي جز اعتماد به نوشته‌هاي درج شده در زير محصول نيست. از آنجايي كه ديجي كالا تلاش كرده تا با كمك تيم تهيه محتواي خود، براي محصولات گوناگون تا حد امكان بررسي و تصوير اختصاصي درج كند، پس شما بايستي به اين سخنان اعتماد كرده و محصول‌تان را بگيريد اما غافل از آنكه در بسياري از موارد، اين توضيحات و بررسي‌ها با واقعيت موجود فاصله زيادي دارد.

در واقع ديجي كالا در بخش نقد و بررسي، بيشترين تمركز را بر روي تعريف و تمجيد از كالاي مربوطه جهت فروش آن به مشتري دارد و تنها گاهي اوقات به بيان برخي از معايب كم اهميت پرداخته مي‌شود. نگاهي به بخش نظرات درباره بعضي از كالاها به‌خوبي نشان مي‌دهد كه خريدار تا چه اندازه از تهيه اين محصول پشيمان بوده و آن چيزي كه درباره‌اش خوانده با چيزي كه دريافت كرده، از زمين تا آسمان متفاوت است! پس اي‌كاش ديجي كالا به عنوان فروشگاهي كه اولين كلمه در شعار آن «بررسي» است، حداقل نقد منصفانه را درباره كالاهاي موجود خود هميشه رعايت مي‌كرد!

۵- دسته‌بندي‌هاي زياد و عجيب!

ديجي كالا در ابتداي فعاليت خودش، تمركز اصلي را بر روي كالاهاي الكترونيك چون موبايل، لپ تاپ، دوربين و… گذاشته بود و بدين سبب به‌راحتي كاربر مي‌توانست با ورود به دسته مدنظر خودش، محصولات مرتبط را پيدا كرده و انتخاب نمايد.

با گسترش اين فروشگاه، محصولات به‌قدري متنوع شدند كه شما از يك سه‌راهي برق ساده تا پودر لباس‌شويي و پوشك بچه را هم مي‌توانستيد سفارش دهيد و بنابراين دسته‌بندي كالاها اهميت ويژه‌اي پيدا كرد.

پيدا كردن محصولات مشخصي چون گوشي موبايل يا تلويزيون و يخچال، كار دشواري نيست اما بعضي از كالاها بدين راحتي يافت نمي‌شوند و شايد تنها از روي سرچ كردن آن‌ها را بيابيد. به‌طور مثال اگر شما كالايي چون يك ساعت هوشمند را براي خريد مدنظر داشته باشيد، قاعدتا در زير مجموعه كالاي ديجيتال به دنبال آن مي‌گرديد اما زهي خيال باطل چرا كه چنين وسايل كاملا ديجيتالي، در زير مجموعه زيبايي و سلامت قرار گرفته‌اند!

از طرفي با راه اندازي بخش خودرو در ديجي كالا، شاهد حضور زيرمجموعه‌هايي هستيم كه شايد ۹۰درصد مردم كشورمان حتي در طول عمر خودشان يكي از آن‌ها را نديده و نخواهند ديد! مثلا با وجود بخشي چون خودروهاي لامبورگيني و فراري آيا مي‌توان اميد داشت كه به‌زودي اين محصولات در سبد فروش ديجي كالا موجود شده و مردم با پرداخت‌هاي ناچيز ميليارد توماني، لامبورگيني آوانتادور و فراري اسپايدر را درب منزل تحويل بگيرند؟

در واقع وجود چنين بخش‌هايي كه خود فروشگاه نيز به خوبي مي‌داند گزينه ناموجود در جلوي‌شان به‌صورت دايمي درج خواهد شد، صرفا براي مسايلي چون سئوي بهتر و جذب بازديد كننده از طريق موتورهاي جستجو است و براي يك فروشگاه اينترنتي چنين مواردي زيبنده نيست.

سايت منبع



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد